Friday 30 November 2012

kerja, kerja, kerjaa?

today ada evaluation for confirmation.
macam2 feeling ada. tapi yang pasti aku tengah confuse sekarang ni
kerja sekarang provide apa yang aku request before- travelling (bosan noks dok ofis sajo. lemas!!), 5 days working day, minimum basic salary as requested, tak mengadap benda yang sama je hari2.
tapi after 5 months kat sini, i see those things from different perspective.

firstly, travelling is for work. takdela istilah berjalan2 cuti2 malaysia ke apa seperti yang guwe sangka (orang kuat main memang ingat yang seronot2 je le T_T ). and client2 kitaorang bukannya dekat kawasan tarikan pelancong ke apa, ada yang dekat pendalaman. so, memang takde motip la nak feeling cuti2 ni.

untuk working hours, so far takdela aku kena kerja on weekend. kalau ada pun dapat email review jela.  tapi itu biasanya aku memang fail nak bukak email on weekend sebab kerja lagi satu and err....aku tak reti nak setting microsoft outlook kat laptop untuk email ofis. hehe. yang laptop ofis ni memang depa dah setting. tapi aku tak kosser nak bawak balik laptop ni hari2. sakit bahu T_T. and balik  pun paling lewat 8pm. itupun optional la kan since OT takde. kalau kerja banyak, memang nak tak nak kau kena balik lewat. the past few weeks memang aku balik lewat pun, sampai kena halau (read: orang yang pegang kunci nak balik) mainly because hujan. few times je sebab kerja. kalau outstation, lagi seronot balik awal sebab ikut ofis hour client.

pasal tak mengadap benda yang sama tu very subjective. lain client, lain audit scope, lain approach.tapi tetap jugak la kena perah otak nak buat working paper.benci. sebab aku tak reti nak berpuitis karang ayat. aku tak  suka ayat2 formal text book ni semua. (that explain a lot kenapa aku melulu buat keputusan after SPM untuk tak sambung science stream but opt for accountancy. text book is my sleeping pills) kalau kau suruh aku kira2 ke apa, dari pagi sampai esok paginya aku ok je. tapi apakan daya kan, benda yang kita nak, tak semestinya kita dapat. eh. haha.
bila aku dapat review from senior, mesti aku akan terus macam blurr. working paper internal dengan external odit ni tak sama (dulu aku ingat sama). tapi walaupun dah tau tak sama, still tak reti jugak. bukan aku la kan nak cepat blurr time kerja like previous2 kerja aku. tapi syabas la kerja ni menjadikan aku blurr dan terasa dungu yang amat (tak sampai hati nak cakap diri bo**h. macam kasar nau sampai taip pun nak tersentap). so as conclusion, walaupun tak mengadap benda yang sama, tapi aku tidakla rasa passion sangat.hewhew

basic salary memang as requested la kan. cukup atau tak tu very subjective bergantung pada how aku manage la kan. sebagai insan yang lemah ini, memang biasanya aku terbabas dari budget T_T ke aku yang budget rendah sangat? tapi tu takpe la kan since diaorang cakap after one year salary akan revise balik.

cuma sekarang concern aku is aku punya minat. benda kalau kau tak cinta, bila pikir nak kena mengadap hari2 memang rasa alahhaaiii la kan. eh. ni bukan concern tapi lebih macam mengeluh je? agagaga...
pastu benefit2 kat sini. SME memang kau tak boleh nak expect banyak and that fact aku memang dah lama sedar before aku sign contract lagi. kalau nak compare dengan well established blue chip company memang waaayyyy much different. seperti semut dengan gajah. tapi kalau nak compare dengan company2 semut yang sekufu, aku rasa benefit adalah standard. buat masa nii, aku postpone dulu niat nak resign ni dulu since sorang ofismate aku dah tender resignation letter. tak sampai hati diaorang tak cukup resources. lagipun aku belum ready lagi. nak cari kerja lain, resume kena mantopp dulu kan. kalau setakat 5 months probation, bukan experience namanye....semoga aku bertabah la hendaknya...and mana tau in few months time, aku terfall in love dengan kerja sekarang kan? macam aku fall for kfc (memang la aku selalu kata kfc penat la, kena part time sebab nak survive la, tension sebab budak2 la tapi still aku sayang nak tinggalkan sayang tu kan love? hehehe. aku punya niat nak benti kfc memang dah lama. waaayyyy back masa 2010 lagi kot. ni sebulan lagi nak 2013. amik kau tak ke lama) macam aku fall for TOP ke. eh. boleh ke? boleehhh je kalau nak jadikan contoh. yelah, dulu aku tak suka kpop2 ni. sebab group yang aku terjumpa dulu semua jambu. jambu is not my style. sekaliii dalam ramai2 yang kejambuan, ada yang comel and cool. terus nak mengadap je muka dia selaluu.  pastu terus boleehh dengar lagu2 kpop (tp still memilih taleh dengar yang lembik2 punya suara). ni aku tengah dengar 2PM kat utube. belum pening lagi since diaorg tak berapa nak jambu sangat and lagu2 rancak.





No comments:

Post a Comment

Hiking Fuji 2019 for the first time

Assalamualaikum.... Post kali ni panjang sikit sebab aku malas nak buat banyak2 part. 31 Ogos yang lepas, aku dan 10 lagi line up be...