Thursday 16 August 2012


Malam tadi aku gi keje kfc.

Balik kol 1, pastu dok catch up dengan member, kol 2 lebih jugak balik.

Sampai rumah, gitu gini, kol 3 lebih jugak tidooo..

Tapi before tu da niat nak sahur…

Aku dah siap masak air, nak wat milo, cicah biskut…tapik da tertido…huuu…sedar2 da kol 6.10 am…

Cehh…da hari ke berapa tah aku tak sahur. Minum air masak pun tak sempat. Pergh, bagus ida. Sok kawin, sian laki tak sahur T__T

Hari ni, Dah cukup seminggu aku accident.

Yup, last week accident on the way balik kerja kat Hartamas.

Berlanggar dengan kereta.

Pedal gear patah/tercabut. Gear shaft (tah, betul ke tak aku eja ni…) plak bengkok. Bengkok okieh!

Handle da bengkok, siap dengan break tangan pun bengkok..owh, rim pun sama.

Aku repair semua kena dekat 2rat. Tu pun tak buat habis. Aku cakap dengan tokey tu tayah la tukar rim dulu, nanti ada yang I kena kerja part time repair motor kat workshop dia sebagai repayment scheme…aiyookk matikla aku motor ni mane reti..hewhew..

Dari tadi dok sibuk motor teruk, aku ni tukang bawak, yang jatuh bergolek cam tenggiling ni tak pikir plak teruk ke dokk..

Alhamdullillah la tadee patah riuk…

Cuma bruises sana sini kat kaki, dengan jari kelingking kaki kiri aku bengkak. Attiitt talehh pakai kasut yang keras2…(kalo gi opis pakai selipar kang, tak senonoh plak. So, mencari la aku kasut yang cover tak keras. Yang lembut. Yang even rasa sakit pun still boleh blah lagi…)

Plus, dengan trauma nye lagi…takut nak jalan bila Nampak banyak kete. Tapik kalo tak jalan kang, kol bape plak nak sampai rumah, nak masak, nak mandi semua? Bila Nampak jalan ada simpang, mula lah aku rasa cam nak selit je mana2 yang jauh dari simpang. Trauma kott…
Masa jumpa pak polisi hari Sabtu ritu, da la kan penat baru balik kerja kfc, dengan balai kat kl nun.. Bila duduk je depan sarjan yang handle kes aku, terus sarjan tu terangkan yang aku salah. Pergghhh, yelah kita ni yang bawak motor tu mesti la rasa tak salah sebab kereta tu tetap belok kanan thou ada kenderaan dari arah bertentangan. Itu yang boleh terlanggar. Aku plak tak sempat nak brek ke hape. Tau2 da tergolek2 je atas jalan raya. Masa polis tu baca akta pengangkutan la depan aku, dah start rasa sebak. Bila dia kata nak saman, terus meleleh je air mata ni. Lepas satu2 dugaan. Dengan aku yang belum recover lagi. Kaki still rasa sakit lagi. ya Allah, masa tu tatau nak cakap macam mana…. Prima facie nye, lokasi kemalangan adalah simpang. Whatever scenario that happened or could happened that day,  I cant overtook the car from right. So, secara undang2 saya adalah salah… sarjan tu nasihatkan aku pun, aku angguk and diam je. Terima jelah kan nak wat macam mana lagi Cuma amik pengajaran jela. Itu bila Nampak simpang, aku rasa cam fobia jeee…hewhew…

Seronot tengok orang ramai update status berhari raya. Ada yang da otw balik coti, ada yang  menghitung hari je..me? hitung hari yang kena kerja kat kfc. Ya Allah, ikhlaskan hati ku ini untuk kerja part time raya ni. 

Secara tak rasminya, tahun ni masuk 3 kali aku tak balik beraya. Bukan jauh mana pun, eleh…setakat shah alam-seremban, naik motor paling2 pun sejam. Kalo tengah jem ni, paling2 pun sejam setengah. Kalo nek kete, kalo jem, 3 jam kot..tah, aku pun tak pernah balik raya nek kete and tempuh jem.

 Beza dengan 2 tahun sebelum ni, raya kat shah alam adalah pilihan. Volunteer sebab nak dapat extra income sebab masa tuh still belajar lagi. 

Tapi tahun ni, paksa rela. Yela, aku kan da ada kerja full time, suppose tayah la nak kejar sangat extra income ni. Ntahla…maybe saja nak bizikan diri…supaya tak teringat sangat benda bukan2. Aku punye bajet kan da buat marathon ritu, dengan eksiden lagi… so, kalo aku balik jugak, segan la…tak dapat nak hulur duit raya kat mak aku. Adik2 aku pun mesti berharap jugak sesikit. Yelah, aku dulu pun kecik2 sama perangai. Pagi raya=duit raya =P

Kalo jenjalan raya, takkan tak kuar duit jugak kan? Serius dilemma siot…maka, biarlah aku membizikan diri dengan beraya bersama-sama ayam kfc. Kerja tu sebahagian daripada ibadat. Semoga ibadat aku yang kali ni, walaupun banyak kekurangan, diterimaNya.

2,3 menjak ni, tengok orang upload gambar Masjidil Haram, terasa la sangat nak pergi =)
Semoga Allah permudahkan niatku. Mungkin tahun depan ke? Takpun rezeki lebih dapat gi tahun ni ke =D =D =D
Lepas satu2 dugaan yang datang Ramadhan kali ni, aku teringat aku sering je berdoa semoga Allah kuatkan hatiku untuk hadapi segala dugaan. Mungkin, ini caranya Dia kuatkan hatiku dengan menghantar dugaan demi dugaan.

Ada member ajak kuar Rabu depan, fuhhh aku da eksaited sekali ingat2 balik, orang baru balik cuti, tade maknanya gaji akan masuk awal…T___T

Terpaksa la mengkenselkan. Dan opkosla aku end up jadi orang jahat disini. Takpela, nak mengeluh untuk apa? Bukannya tak pernah jumpa….

So, demi hari raya yang dijangka jatuh hari Ahad ni, saya (cheh,terus tukar ganti nama) harap akan ada keberkatan atas pengorbanan kali ni. Serius rasa sedih. Yelah, dari awal tahun kot da plan nak balik raya..hwaaaaT___T

Dengan time aku type ni, hujan lebat gila kat luar. Lagi rasa syahdu…

takpela, mungkin ada hikmah nya kali ni. mungkin rezeki aku akan bertambah murah lepas ni. siapa tau kan perjalanan yang ditetapkanNya. cuma, aku memang teringin sangat nak jejak kan kaki sebagai tetamu Allah. tapi, layak ke? dosa tak terhitung banyak, dengan suka mengeluh, solat pun still lompong2...ya Allah.......

No comments:

Post a Comment

Hiking Fuji 2019 for the first time

Assalamualaikum.... Post kali ni panjang sikit sebab aku malas nak buat banyak2 part. 31 Ogos yang lepas, aku dan 10 lagi line up be...