Friday 5 April 2013

of odit and engineering

A quick update from Johor..
Aku terbangun tadi, lepas ke toilet terus muntah2.
tatau apasal. maybe angin kot. before tertido tadi ada minum hazelnut coffee.
kengkonon nak stay up buat kerja -___-"
tapi takleh menipu diri sendiri. pukul 11 lebih mata dah berat gilerr
serius kali ni punya esaimen agak stress
maybe sebab 1) Project Manager jadi Lead Oditor and 2) Scope coverage agak mencabar 3) This is our first odit visit. so, client's behavior kita tak sure.

Our Project Manager ni ada experience from various industries. dah berapa tahun doing in and out of odit and corporate sector.
So, dia punya experience toksah cerita la. banyak benda in her  finger tips only.
thats why dia punya expectation lainn.
cara pun lain. hwaaaa~~~

and scope kali ni pun boleh tahan jugak
maintenance management dengan SHE. ni banyak deal dengan maintenance department. orang2 kuat mechi and EE. Lepas tu saja la kan, muka aku nampak macam junior, dia pun keluar cerita pasal engineering and guna terms2 yang canggih (jangan terasa la ye orang engineering. canggih kat sini is engineering language. macam medical specialty dia bahagian lain, so terms pun akan lain.) untuk orang yang bukan major in mechi and EE, memang terasa sangat la bahasa alien.
lepas tu muka vannggaa sangat sebab berjaya buat iolls konfius. hwaaa....tak suke
it took us experience untuk familiarise dengan terms2 diaorang. and of course, kena study jugak la kan T__T

ni sekarang aku tengah agak geram sikit dengan diaorang 'engineer'.
tak semua okeih. ada la sebahagian.
proud of ur work tu bagus tapi u kena open up la pada suggestion for improvement if any.

Maybe they all confius kot apa tujuan ktorang datang.
kita bukan nak tunjuk apa salah korang, korang buat kerja ke tak
we're more interested nak tengok how u manage ur department, how u plan for your maintenance schedule, how u plan ur resources (staff, budget)
let say u tak plan pun ur maintenance schedule, just cakap la takde
tapayah la pusing cerita.
contoh ktorg tanya gini "bila u servis ur car?"
jawapan dia gini "oh, kereta kitaorang ni made in japan. dulu selalu rosak. bila ktorg take over kereta ni, dia tak rosak sangat. bagus. ada 1000cc, boleh travel johor perlis 10jam je non-stop. yada yada yada"
aku pun terus amaze wahh hebatnya kau jaga kereta and end up soalan tadi tak berjawab pun. hahaha. that sort of things la. kengkadang aku jadi confius and leka dengan cerita dia and end up objectif tak tercapai.

bengekk je aku... kita punya time constraint seminggu je.
kalau extend, maksudnya extra resources is needed. padahal kalau u just be frank dengan apa yang u buat, senang sikit kerja.

we're far from expert dalam engineering or any other things that u do. fine.
u're the expert, u tell us la how the process look like. and support dengan proof la.

contoh nya, process nak servis kereta.
we know when to service bila monitor mileage. lepas mileage dah sampai waktu, hantar untuk repair kena isi form. bpe lama u buat repair? ada tak user of ur service tu puas hati and acknowledge?

u boleh cerita u repair kereta sangat hebat. tapi kalau takde bukti, macam mana?
kalau gitu, kerani biasa pun boleh claim dia gi repair.
tapi mcm mana nak bukti? user acknowledge dekat form yang dia puas hati. macam gitu la

kalau u boleh buktikan ur work is perfect, down time kurang dan sebagainya,
of course we'll give credit on that.
chill okeih. kami bukan orang jahat =P

haih. apasal la aku merempan pasal kerja plak ni
ni semua pasal that guy la ni. >____<"

aku ni tetiba dah  takleh tido plak.
maybe penangan caffeine tadi kot
and at the same time rasa nak muntah pun ada lagi.
rasa angin tak best gitu.

tengoklah larat ke tak nak buat kerja japgi
dah kol 3 pagi tapi kol 8 japgi nak kena check out semua and standby untuk exit meeting.
adohai la~~


No comments:

Post a Comment

Hiking Fuji 2019 for the first time

Assalamualaikum.... Post kali ni panjang sikit sebab aku malas nak buat banyak2 part. 31 Ogos yang lepas, aku dan 10 lagi line up be...