Sunday 17 March 2013

ranting orang yang takleh tido

despite my senior is leaving, aku tak dapat pun say goodbye.
Doctor has given me 2 day of medical leave. which aku nak and taknak at the same time
taknak sebab rasa kerja melambak.
nak sebab aku takde lagi official cuti.
yelah, seminggu cuti raya cina hari tu tak rasa pun since iolls kerja kepsi

dah ada petanda2 demam since hari selasa tetapi gagahkan jugak gi ofis
come thursday, aku tak larat and finally surrender myself to the panel clinic. 
and knowing panel clinic can sometime be really strict producing MC
I was really terkejut dapat 2 hari. heee....

it's a good thing for me to rest myself completely.
ini pun dah kebah sikit =)
and this morning sempat la pergi gym...
oh, i didnt tell ye yang i register myself into this one gym?
i've been meaning to register since i stay out of campus
sebab dok luar ni leceh sikit nak masuk keluar gym UiTM.
and since gym uni is free, tahap kemalasan tu kemain la tinggi
plus the ever perasaan busy, so lagi la malas nak workout.
adala few times yang jogging kat tepi tasik
tapi sekejap je sebab segan jogging sensorang. hehe...
ada jugak berzumba kat rumah, tapi kena ada time.
kadang2 time ada, rumah pun elok kosong, cite korea plak yang menghalang. 
haish. dugaan2~~~


tapi lama kelamaan makin menjadi2 pulak badan ni
ingat diri belon ape makin lama makin kembang?? tsk..tskk..
and then, i saw this one big banner 
'gym wanita'
terus fuyohh....cambest...
terus decide gi trial and dapat gaji terus register
sakit jugak la register mula2 tapi insyaAllah rezeki tu ada.
walaupun i rasa i banyak menghabiskan VCOA rather than jual
tapi ada jugak la rezeki yang datang =)

aku ni jenis yang kena paksa sikit. 
macam paku dengan tukul
kena paksa, bagi seksa sikit  baru jalan..hehehe...
same goes with me. 
dah rasa perit jerih bayar gym,
baru seret kaki workout. kalau tak.....
so, takpela berhabis sikit untuk jadi chantikk balik..huhuhu =P

and after session ke-5, 
tadi timbang and check body fat,
uih, ada penurunan..
tak la sampai 5,6 kg turun..kalau gitu  banyaknye, memang berkampung la dekat gym tu ;P

diaorang punya pendekatan is not on quantity of exercise, but on quality of exercise.
macam aku dulu masa diploma (time tengah kurus gile tu...heee) spent masa kat gym sampai 2 jam pun ada
tapi mostly duduk je cycling...
memang la nampak how many calories terbakar segala, tapi lepas berhenti terus plopp (bunyi macam ikan timbul kat air) mendadak naik
and guess what?? kat peha jugak la yang di attact. 
this instructor ni bagitau, the first 45minutes exercise is the so call efficient time la nak bakar lemak.
lepas 45minute, korang just wasting energy and time..

and most of all, kena jugak jaga makan. 
jangan tak makan langsung. bahaya. sebab apa yang 'tinggal' dalam badan kita mostly lelemak
tapi badan kita perlu consume daily vitamins and mineral untuk berfungsi dengan baik
so, makan itu penting... 
and jangan la makan sampai tak beringat kan. 
kita workout ni kekdahnya supaya nak kurangkan lelemaks.. yang kau gi santak makan buat tambah lemak lagi buat apa?? 

and ingat supplement pun kena rajin amik. 
macam aku sekarang telan VCOA untuk tenaga, lawas perut (itu efek kat aku la. orang lain tak sure plak), untuk feeling kulit haluih...
pastu telan jugak glucosamine since aku punya lutut dulu pernah terseliuh. tulang lari. so ada sikit sakit
makan glucosamine ni membantu penghasilan pelincir untuk sendi2..
and vit C. aku punya dah habis sebenarnya. bila lalu farmasi asyik la lupoo...
last2 gigih nak makan oren banyak2 konon nak vit C. pfttt...
tapi betul la, family aku kalau demam ke apa memang mencari scott emulsion (kaler oren) sebab dia ada vit.C
secara saintifiknya aku memang la tak reti explain
tapi secara pengalaman peribadi, memang vit C bantu aku untuk jarang demam. jarang2 gila. ni demam maybe sebab dah lama tak makan vit C. heee...

ada jugak member2 aku yang telan macam2 supplemen. pehhh...itu sudah baguih
tapi aku ni asyik pelupa telan ubat, apatah lagi supplemen. so, tayah bebanyak. membazirr...
and tak kosser nak telan banyak2. penat. hahaha..boleh?? 

No comments:

Post a Comment

Hiking Fuji 2019 for the first time

Assalamualaikum.... Post kali ni panjang sikit sebab aku malas nak buat banyak2 part. 31 Ogos yang lepas, aku dan 10 lagi line up be...