this is a scheduled post.
saja taknak post malam tadi sebab tanak nampak macam orang yang mabuk taleh tido =)
one thing kerja sebagai customer service ni is tengok gelagat orang.
it can be a veryy good thing
or it can be the other way around. depends.
a very good thing: to observe people, to know people
knowing myself yang bersifat perumah? sikit..
kerja begini baru aku belajar sikit donia ni...
a not so good thing: to face different kind of pe'el of which pe'el yang pemarah, tidak sabar dan kengkadang 'selfish' pe'el
the good experience:-
best tengok family datang ramai2
celebrate things macam birthday la, annivesary la, exam result la
best tengok how a family can be so in harmony
biasanya si ibu akan mewakilkan diri sendiri untuk order
nanti terpusing2 badan 360 darjah cari anak2 and tanya nak makan apa
yang si anak prefer main kejar2 daripada merespon. haha. typical kids. (*i was once like this)
habis order, si bapak akan mewakilkan diri untuk bayar pulak. settle.
best bila kengkadang ada yang bawak baby
at time kalau tak penat, syiok wo tengok baby
sometime we manage to hold and play with them =)
some baby are so adorable and it's so hard to resist from giving a kiss or two
hopefully, mak2 baby tak serik la bila balik rumah, baby dah melekat bau ayam kesan dari gomolan..haha
best bila there's this one time dapat coklat
sebagai tanda terima kasih
alahai banyak nya kasih dapat walhal kami ni penjual =)
ada yang siap bagi kata semangat. pernah tau. memang ada tau orang begitu. alahai..terharuu =))
best jugak bila ada orang datang cakap "kak, boleh tolong simpan kan kek tak? nak sambut besday kawan"
bertuahnya si kawan ni dicelebrate bagai...
lagi best kalau makan ramai2
semuaorang tau nak makan apa
semuorang cepat decide menu alternative bila menu asal habis
so, kerja kamiorang pun senang =)
since ini order over the counter,
lagi cepat keputusan dibuat, lagi bagus
so, takde la fitnah semborono dari orang yang beratur belakang kata kamiorang slow =P
yelah, ada masa memang slooowwnya
biasaa la manusia bukan robot. boleh set2 kadar kelajuan ke hapa.
best bila kata produk habis, orang boleh faham instead of marah2 tak tentu fasal
yelah, logiknya, penjual of course nak untung mesti semua benda nak jual
tapi kalau dah takde, nak buat acaner? kan...
the not so good experience:-
tak best bila ada orang rasa dengan duit dia berkuasa
true enough kami makan gaji.
u tak beli, of course kami takde sale
tapi we're not ur so called kuli
tak best bila ada orang pandang rendah kerja kami
setakat jual ayam? bukan penatt sangat pun...
well, helloo. nak trade in tempat ke rasa first hand experience??
berdiri lama, mengadap ramai customer
if i were to count, i dont know
it can be hundreds of transaction per day. per day ok! belum kira per transaction tu berapa jenis order plak. kalau ditotalkan satu2, sangat banyak ye
so, please excuse us if we're kind of slow
as at one time, kengkadang seteguk air pun tak sempat minum; to show how bizi nya kami
a few times i met people yang kerja tak sampai seminggu terus resign
ada yang sehari je dah berhenti. reason being sebab tak tahan bizi.
tak best bila ada yang mengagahkan diri beratur lama
bila sampai turn marah kena tunggu lama
oh well, u have all ur time to decide nak tunggu atau tak
kalau cannot go, silakan. we would understand
its not like u berdiri tunggu, kamiorang duduk
samala. selama mana u berdiri tunggu, selama itu jugak la kami berdiri memberi servis.
tak best pernah, bila time puasa, orang marah kena beratur lama
kata lapar la, nak bukak puasa la and all
as if saying that we, tak puasa.
as if saying that we, tak penat berdiri lama
there's this one time, we only manage to break fast at 9pm
selepas selesai customer berbuka, and bergilir-gilir kami makan
ada time yang sempat minum je and properly dapat makan lepas balik kerja kol 12.
regardless,
terima kasih pada kamu yang memahami
terima kasih juga pada yang tidak
kerana dari situ kami belajar bersabar. walaupunn...adala jugak tercarut dalam hati ke apa
tapi as time goes by, personally, dalam field ini saya menjadi lebih dewasa dan belajar terima
saja taknak post malam tadi sebab tanak nampak macam orang yang mabuk taleh tido =)
one thing kerja sebagai customer service ni is tengok gelagat orang.
it can be a veryy good thing
or it can be the other way around. depends.
a very good thing: to observe people, to know people
knowing myself yang bersifat perumah? sikit..
kerja begini baru aku belajar sikit donia ni...
a not so good thing: to face different kind of pe'el of which pe'el yang pemarah, tidak sabar dan kengkadang 'selfish' pe'el
the good experience:-
best tengok family datang ramai2
celebrate things macam birthday la, annivesary la, exam result la
best tengok how a family can be so in harmony
biasanya si ibu akan mewakilkan diri sendiri untuk order
nanti terpusing2 badan 360 darjah cari anak2 and tanya nak makan apa
yang si anak prefer main kejar2 daripada merespon. haha. typical kids. (*i was once like this)
habis order, si bapak akan mewakilkan diri untuk bayar pulak. settle.
best bila kengkadang ada yang bawak baby
at time kalau tak penat, syiok wo tengok baby
sometime we manage to hold and play with them =)
some baby are so adorable and it's so hard to resist from giving a kiss or two
hopefully, mak2 baby tak serik la bila balik rumah, baby dah melekat bau ayam kesan dari gomolan..haha
best bila there's this one time dapat coklat
sebagai tanda terima kasih
alahai banyak nya kasih dapat walhal kami ni penjual =)
ada yang siap bagi kata semangat. pernah tau. memang ada tau orang begitu. alahai..terharuu =))
best jugak bila ada orang datang cakap "kak, boleh tolong simpan kan kek tak? nak sambut besday kawan"
bertuahnya si kawan ni dicelebrate bagai...
lagi best kalau makan ramai2
semuaorang tau nak makan apa
semuorang cepat decide menu alternative bila menu asal habis
so, kerja kamiorang pun senang =)
since ini order over the counter,
lagi cepat keputusan dibuat, lagi bagus
so, takde la fitnah semborono dari orang yang beratur belakang kata kamiorang slow =P
yelah, ada masa memang slooowwnya
biasaa la manusia bukan robot. boleh set2 kadar kelajuan ke hapa.
best bila kata produk habis, orang boleh faham instead of marah2 tak tentu fasal
yelah, logiknya, penjual of course nak untung mesti semua benda nak jual
tapi kalau dah takde, nak buat acaner? kan...
the not so good experience:-
tak best bila ada orang rasa dengan duit dia berkuasa
true enough kami makan gaji.
u tak beli, of course kami takde sale
tapi we're not ur so called kuli
tak best bila ada orang pandang rendah kerja kami
setakat jual ayam? bukan penatt sangat pun...
well, helloo. nak trade in tempat ke rasa first hand experience??
berdiri lama, mengadap ramai customer
if i were to count, i dont know
it can be hundreds of transaction per day. per day ok! belum kira per transaction tu berapa jenis order plak. kalau ditotalkan satu2, sangat banyak ye
so, please excuse us if we're kind of slow
as at one time, kengkadang seteguk air pun tak sempat minum; to show how bizi nya kami
a few times i met people yang kerja tak sampai seminggu terus resign
ada yang sehari je dah berhenti. reason being sebab tak tahan bizi.
tak best bila ada yang mengagahkan diri beratur lama
bila sampai turn marah kena tunggu lama
oh well, u have all ur time to decide nak tunggu atau tak
kalau cannot go, silakan. we would understand
its not like u berdiri tunggu, kamiorang duduk
samala. selama mana u berdiri tunggu, selama itu jugak la kami berdiri memberi servis.
tak best pernah, bila time puasa, orang marah kena beratur lama
kata lapar la, nak bukak puasa la and all
as if saying that we, tak puasa.
as if saying that we, tak penat berdiri lama
there's this one time, we only manage to break fast at 9pm
selepas selesai customer berbuka, and bergilir-gilir kami makan
ada time yang sempat minum je and properly dapat makan lepas balik kerja kol 12.
regardless,
terima kasih pada kamu yang memahami
terima kasih juga pada yang tidak
kerana dari situ kami belajar bersabar. walaupunn...adala jugak tercarut dalam hati ke apa
tapi as time goes by, personally, dalam field ini saya menjadi lebih dewasa dan belajar terima
No comments:
Post a Comment