Wednesday 28 August 2013

KA.YA-----Kahwin Raya

Bulan Raya ni, cotii sekolah pun panjang
ramai yang amik kesempatan buat kenduri
mungkin senang sikit sedaramara cikgucikgi boleh tolong
or mungkin senang buat kerahan tenaga sepupusepapat yang masih sekolah lagi...

aku rasa trend gini memang dah lama pun orang kita buat
since jaman makcik pakcik aku kawin
hatta nak buat kenduri cukur jambul pun amik waktu cuti sekolah...
sobab anak sedara yang tengah cuti sekolah tu, biasanye mereka banyak tenaga boleh diharapkan--- contohnye, basuh pinggan mangkuk, susun2, sapu2, jadi flower girl ke...haha..
semua tu aku pernah experience. kecuali flower girl la. nak kata tak comel time kecik, macam tipuu je...
or maybe tenaga aku lebih diharapkan untuk cuci pinggan, kemas2...
kecik2 lagi ciri2 perempuan rajin  dah terserlah...agagaga*tangan kedada* 

biasa kalau kenduri kat rumah atok, mesti ramai2 sepupu sepapat tidor rumah atok. walaupun rumah aku dekat je tak sampai 10km...
tiap kali kenduri nanti konfirm kepoh riuh rumah atok..
banyaknye cucu2 dok main
kengkadang hati ni memberontak nak join sepupu yang lebih kecil main..
tapi, sebab aku antara cucu generasi pertama maka ke dapur la kita kupas bawang...
dulu kekok tak reti kupas bawang guna pisau. so, end up kuku itam2 kupas bawang guna jarii..haha...comot giler perangai

amboi, mukadimah up diri kemain lagi..haha
ekceli nak cerita pasal minggu2 lepas punya cerita


Diaorang kecik or aku yang besau?? Biru putih...cantik sangat =)


Wedding Abul---one of a few kumbang dalam taman bunga
kelas kitaorang ada 30 something kot, tapi cuma ada 3 orang je jejakas..
aku salah amik course or memang batch aku lelaki semakin pupus? 
Abul sempat 2 sem je kot dengan kitaorang before dia transfer kelas lain sebab jadual clash...
that's when dia jumpa wife dia..
comel je diaorang. dua2 keding. harapnye bertambah bahagia ni, tambah la sekali lemakk yer...
Dila Ghani, pengantin, zati and tuan blog

makanan walaupun kitorang sampai dalam kol 2 gitu, tetap ada 
nasib baikkk *usap perut*
lauk ala2 nasi campur pun ada...tak ingat...tapi sodaappp..haha..

after wedding, gi kajang plak...beropen house
since aku kenal tuan rumah, every year memang wajib dia buat and wajib ajak kawan2 datang...
aku kalau orang ajak, makan pulak tu, memang on je...takde aral memang lajuu je kaki ni melangkah. 
Tuan Rumah. See, kitaorang selamba je bersimpuh bawah meja buffet. kot2 nak tambah, tak segan sangat..haha
menu wajib is--satay gemuk2...
aku cerita korang bayangkan jela yer
sebab terlampau pemalu, takde amik gambar makanan
even chocolate chips dia yang ranggup dan berlemak tu pun takde bukti 
menu lain: mee kari, rendang, ketupat, lemang...
Fav spot untuk bergambar---Depan pagar rumah jiran
Gambar tengah (except for dua dan tiga dari kanan) adalah budak kelas. tak ramai pun. tapi kecoh dia kemainn...kalau ramai?? 
macam biasa, kalau dah nama pun dengan kengkawan
so, borakk jela apa lagi..
dah clear section kuih raya, ktorang berhijrah plak lepak depan kuih raya..
dari kol 4 lebih sampai 7....
lepas aku, aku lagi yang dok amik air
mana taknye, tekak kering asyiikk berborakk


Kak senior, ohemji kenapa i gemuks sangat ni, mother and brother and pengantin... pink purple...nice =)
dan ini last weekk
wedding schoolmate...
dulu kitaorang budak asrama time form3 suka compete with each other perihal study. ada la jugak bincang pasal lelaki. tapi semua tu sampingan je (ecehh)  sebab aim ktorang nak gi sekolah asrama...
yang aku, walaupun tak berapa bijok sains, tapi aim tetap nak masuk MRSM...
ada 5,6 orang kot kitaorang kalau time exam je tido dengan buku. 
giler semangat time tu. 
walaupun banyak tido daripada baca, Alhamdulillah masing2 dapat SBP. 
aku sorang dapat terendak, yang lain gi sains selaru...
so, wedding dia ni jadi wajib pergi sebab giler kenangan dulu2 
dulu hingusan je...selalu ngantok time prep..selalu berangan...eh, itu aku..haha..
farah ni baik budaknye...jumpa jodoh dengan budak sains selaru jugak. 

Aku doakan yang baik2 untuk korang menempuh alam perkahwinan
InsyaAllah semoga kekal hingga ke syurga =)

Lepas kenduri gi Rumah Arwah Neklang aku kat Ghombau
Mak aku ade hal sikit kat sana...
tak makan ape punn. hanya kuih raya...
dan end dengan aku vain sensorang tepi tangga
ada gambar duduk atas tangga, tapi adik aku kata nampak besar...

walaupun realiti memang besar, gambar tu biarla kaver sikit
sok dah tua after few years baca balik entry takde la sentap sangat...haha..




No comments:

Post a Comment

Hiking Fuji 2019 for the first time

Assalamualaikum.... Post kali ni panjang sikit sebab aku malas nak buat banyak2 part. 31 Ogos yang lepas, aku dan 10 lagi line up be...