Monday 30 July 2012

sapa makan cili, terasa pedasnye..

hari isnin yang sedikit boring...
mungkin sebab aku tak banyak kerja lagiiii...
and aku penyegan nak tanya...
so, marilah duduk diam2
sambil cuba khatamkan buku Internal Audit..
yang  tak sempat khatam pun time study dulu T__T

Ahad ritu aku keje middle kat KFC...
ye, masih lagi bekerja menjual ahyam..
keje middle maksudnye; hujung pagi sampai awal malam...boleh imagine??
haha...12 tghri sampai 9 malam...

time2 bulan pose ni kalo keje morning ke, middle ke,
cam melopong sikit...
tadee keje sangat...
tetiba ada satu couple ni datang nak beli makan...
dari segi pakaian, nampak Islam...
dari segi warna kulit + bahasa, nampak Melayunye...
huahuahua...
tapi, sebab kita pompuan, fahamla maybe beliau tak pose sebab ABC (Allah Bagi Cuti)
member aku  amik order, dengan secara paham2 sendiri, aku pun tolong bungkus la dinner plate beliau...

tetiba..
boyfriend : eh, makan sini la...
cashier: encik, tak boleh makan sini
boyfriend: eyh, kenapa pulak? dia tak puasa la

..........tanjat boboi...........
adalah sedikit bengong statement beliau..
sampai aku boleh tergamam dengar..

member aku jawab : tak boleh encik. nanti pihak berkuasa datang, bukan saja encik, dengan kami2 sekali kena saman sebab menjual..
boyfriend: (diam saja)

ok, ini adalah contoh : Customer May Not Always Right

bagi aku, secara personalnya, amatlah kurang ajar cara beliau ok...
langsung tak hormat orang puasa..
even kami staff yang taleh puasa pun nyorok2 minum air..sebab maluu tak puasa...
and, takkan la nak tunjuk depan orang bukan Islam yang kita boleh sukahati makan di tempat terbuka dengan alasan tak boleh puasa??
macam mana orang nak hormat kita??
takkan nak mention pasal pihak berkuasa baru reti pikir??
sendiri kena maluu la...adoiyaii....speechless bila berdepan orang macam ni.
awek dia pun satu hal, bawak imej bertudung, tadee membantah..ikutkan aje si boipren tuh...(p/s-aku tak rasa itu suami isteri sebab well, da lama kerja ni orang da kahwin ni dia mcm ada aura dia..kengkadang boleh nampak mereka ni lebih penyegan..)

malu..
malu gila kalau orang bukan Islam nampak keadaan macam tu..

boleh baca artikel sini, saya juga memetik kenyataan di sini serta membaca artikel di sini dan google jugak Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor 1995 dan banyak lagi reference mengenai jual beli masa bulan Ramadhan...jika sabit kesalahan, undang2 manusia, boleh didenda atau dipenjara...tapi undang2 Tuhan??
tentang enforcement nya, i kenot comment lebih2...sebab tak arif..
tapi, secara umumnya,
walaupun di beri kelonggaran oleh Allah kepada seseorang itu untuk tidak berpuasa, tidak bermakna boleh sesuka hati gi beli..

yes, i know it's ur hard earned money, or ur hard earned allowance from ur parents, or hard earned loan from any foundation..i know literally it's YOUR MONEY..tapi tu bukan lesen untuk sesukahati bikin.

ye, saya tau indirectly saya boleh dituduh bersubahat sama...kami sebagai pekerja, yang mencari rezeki dengan gaji per hour, hanya boleh bersangka baik setiap kali anda membeli...kami tak ada authority untuk tahan...tapi kami boleh nasihat..takkan nak suruh kami tak kerja sebulan nih? ada ke KFC nak bayar gaji buta2 jee??
takkan nak suruh kami kerja malammm je...habis siang hari orang yang bukan Islam nak beli acaner??

maka, dengan akal yang dikurniakan Tuhan, ada 20 hari lagi nak puasa, sama2 kita baiki diri =)

saya hanya akan bersangka baik setiap pembelian anda di siang hari..tapi jangan di salah guna...sebab kubur lain2 la wa concern. mana tau dari jauh sudah dengar kena seksa...huuuuuu........

No comments:

Post a Comment

Hiking Fuji 2019 for the first time

Assalamualaikum.... Post kali ni panjang sikit sebab aku malas nak buat banyak2 part. 31 Ogos yang lepas, aku dan 10 lagi line up be...