Tuesday 17 May 2016

Busan & Jeju - Day 1 (Part 2) - Busan Museum of Art & Gwangalli Beach

 

 
Sambung from Busan & Jeju - Day 1 (Part 1)

Kalau nak tau waktu solat kat sana, either korang research siap2 dekat Malaysia or just download apps 'Korean Prayer Time'

Apps ni pun ada kompas, quran etc. Aku hanya guna kompas dan prayer time je.

Untuk 'ON' apps ni kena ada internet / wifi sebab dia nak detect current location before bagi korang arah kompas sebenar.

Kitaorang takde beli internet sebab most of tempat kat sana ada free wifi. Even dekat subway pun ada.

So, dah jimat kat situ. Cuma kalau korang nak peace of mind, maybe boleh invest untuk atleast ada 1 orang yang ada internet.

From Station 203-Haeundae, kami ambil exit 205- Busan Museum of Art...


Hello~~
 
Tangga lagi....
Dekat sini, please pakai kasut yang sesuai dan selesa. Sport shoes is the best untuk weather selain winter. hehe....

Untuk yang bawak orang tua, memang ada elevator disediakan, tapi please consider sewa kereta sebab lebih convenient...

1st place yang kitaorang pergi is Busan Museum of Art. Tapi bergambar dekat luar jela tak masuk sebab nak save masa...

Waktu operasi Metro

Budak berdua ni stamina kemain lagi. Ahkak sorang kat belakang menikmati pandangan. haha...padahal tak larat :P

Even walkway dia menarikkk perhatianku....Bersih je sini :)
 
Pili bomba... Ntah kenapa aku rasa sangat comel

Macam biasa ketua rombongan mesti kat depan~~

So, here we are~~

Me with ain

Posing ala2 gadis melayu...haha...


Bersih je rasa macam nak baring2 kat sini...




The view from outside


Kemain semangat Malaysia







Map dengan kami memang kawan baik
 Lepas puas bergambar, kitaorang jalan kaki ke Shisangae shopping centre.




Singgah Centrum City Centre beli air~~ Aku tak reti nak explain Centrum City ni dekat mana. Tapi area2 situ jugakla... hahaha...
Lagi pili bomba :P



 

(dari luar) World largest Department store!


Very the village people punya perangai T_______T



Satu yang buat aku teruja kat Shinsegae ni adalah bahagian buah-buah dia.....

Terus rasa macam "inilah syurgaaa"

Sorryla tapi setiap orang preference dia berbeza. Macam aku, aku suka tengok buah, tengok sayur, tengok makanannnn....:P

Gems2 anggur dia

Even banana dia pun buat aku teruja. Siap ada tester banana ok....

Mak oiii

Buah pear ni sikit lagi besar dia macam kepala baby

<3 td="">

Superlove~~
Love3

Section buah and grains. Rasa macam nak beli je semua (tapi duit takde)

Even tengok bahagian bawang pun aku dah happy :)

Salad section T__T Sedappnyaaaaa
Close up salad section :)

Food carnival.



Nyum3
Drooling~~~~
Cut food. Berbintang-bintang mata aku Nampak ni

Dari Shinsegae, naik train ke 209 Gwangan. Tak ingat la T-Money kena charge berapa. Rasanya 1200won jugak kot... 



 Jalan2 singgah C4U untuk take 5. Stoberi manis ni beli dekat Shinsagae harga 4,900won untuk satu cup.
Even air2 dia aku rasa comel. hoihhh...
Sana macam2 kopi kau boleh jumpa. best giler~~~

Mahal. Masa beli ni tak rasa mahal sebab first time jumpa and belum jumpa yang lagi murah T____T
Sikit sebanyak ada membantu. Tapi buku ni banyak berkisar tentang Seoul berbanding Busan


 Tak lama lepas tu kena halau pasal tak beli apa2. haha... tapi minah tu halau pun lembuttt je terus rasa bersalah :P

So, lepas tanya direction, kitaorang teruskan lagi berjalan melawan kesejukan. Masa ni sejuk dia dah start mengigit manja~~
Jalan lagi adala dalam 20min kot. Takde sapa track masa.

Gwangalli Bridge lagi 600m.

Kedai bunga yang comel

 
 Finally, here we are~~~ Gwangalli beach
 






Trip kali ni memang aku sengaja nak buat kelainan.

Gi mana2 mesti ada gambar dengan kain batik... Walaupun tak semua tempat aku dapat buat gini, tapi puas hati...hehehe...
Village people donning batik tepi pantai :P

Saranghae Busan <3 td="">

Ini mission Ain. Bergambar pakai bendera~~
 Dah puas bergambar, Raihan nak ke funfair sementara tunggu sunset.

Aku layankan aje since beliau ketua rombongan..hehe..

So, berjalan la kita----

Banyak kedai2 seafood kat sini macam ni.  Belakang kedai ni adalah pasar ikan

 





 
 
 
 
 
 
 
Seumur hidup aku, tak pernah gi funfair or main benda2 gini. Nehi...
 
Dah besar, aku tengok pun takde nafsu nak main.
 
So, bila diaorang ajak, aku iyakan aje sebab pada aku tak ada apa sangat. Dalam banyak2 game, aku cakap King Vi King paling ok so aku boleh try ni.
 
Kalau diaorang nak main lain, aku dok bawah je tengok. huhu...
 
Tengok dari bawah takde apa2 pun~~~

Ni antara view yang Raihan rakam. Aku? The first 2 min je boleh bukak mata. Yang lain tu aku tutup mata takuitttttt..hahha

Muka menahan mabok
Selama 27tahun hidup ni, ni lah first and last aku nak try benda2 macam ni.
 
Boleh gugur jantung aku kot. Dengan gayat Nye lagi.... waaaaa... tak suka.
 
Lepas je turun tu, selang beberapa langkah, cari toilet terus muntah. huhu... Lepas ni kalau gi main2 macam ni, aku jadi cameraman jela~~
 
Lepas tu kitaorang jalan2 pusing cari kedai seafood. Nak masuk tapi tak berani. So, jalan and jalan lagi~~~ 
 
 
Macam2 binantang ada. Pelik2~~


Lalu dekat pasar apa tak tau... Jalan je tak singgah

Jumpa stoberi satu piring 4000 won. Wahhhh terus rasa nak tikam diri sebab tadi makan stoberi mahal

Jalan2 sampai la Coffeesmith. Masa tu dah sejuk tahap gigil dah wei. Maybe sebab angin laut kot. So, cepat2 lari masuk café.

Sharing basis from Tabung Makanan. 29,600 won. Please jangan convert kalau taknak tikam diri lepas tu...



Keluar café jap cepat2 amik gambar pastu lari masuk balik sebab sejukkkk


Sorry raihan terpaksa mempergunakan kau. Sebenarnya nak tunjuk mamat kat kaunter tu. Beliau la yang bersungguh2 tunjuk kat kitaorang mana nak makan seafood. Walaupun cakap macam kucing dengan ayam..... Kamsamida Oppa :P
Dah jumpa seafood market (seafood market kat bawah, restaurant kat atas) terus ke sana. On the way naik tangga, jumpa Ahjumma yang tak reti speaking tapi friendly. Dia lambai2 tangan ajak naik ke restoran dia.
 
Masa nak order tu satu hal lagi....Sebab dia tak pandai cakap, and kitaorang plak tak pandai baca menu. Nasib baik ada sorang Oppa ni dia tolong translate guna apps.
 
So end up kitaorang order 2 set ikan grill. Bukan grill macam kat Malaysia ya. End result dia macam ikan goreng je tapi belasah la janji sedap :)

 

Generous banchan

Us three~~

Inilah menu yang tak faham tu T______T

We assume 2 set = 2 ekor ikan. Tapi macam dapat lebih je. 6 ekor kot.....

Ini kimchi fish stew. Rasa macam sup ikan yang letak kimchi..hehhe...

Settle! Happy ahjumma tu tengok kitaorang makan berselera~~


Ahjumma ni peluk kitaorang kemain erat lagi. Macam taknak lepas. Tu sebenarnya dia senyum tapi entah mata ilang pulak

Fish market malam2 pun ada....

Depan bangunan seafood tadi~~


Tempat ktorg makan tu yang kiri sekali...

 
Gwangalli bridge waktu malam. Picture gegar pasal sejukkk sangat~~
 
 
 Banyak giler gambar. Sepatutnya Day 1 ada 3 part. Tapi aku dah tak larat ni nak asingkan gambar~~ So, hadap la ya gambar banyak2 ni....

Handphone aku saja 2000 lebih. Tapi banyak jugak la yang kena tapis. Yang sencored tu kita simpan sendiri la ya....

Takde gambar balik sebab dah terlalu sejuk. Tangan memasing dalam poket je.
 
Balik hotel, rendam bath tub. Nikmat~
 
Next- Day 2
 
 

 

 
 

No comments:

Post a Comment

Hiking Fuji 2019 for the first time

Assalamualaikum.... Post kali ni panjang sikit sebab aku malas nak buat banyak2 part. 31 Ogos yang lepas, aku dan 10 lagi line up be...