Monday 16 May 2016

Busan and Jeju - Day 1 (Part 1) - Check in at Hauendae Beach

Finally we are in Busan!

All of us were literally excited  for this trip and were counting days :P

Sorry entry ni mix sikit Malay dengan English sebab aku kalau excited tends to write in English walaupun English aku bukan betul sangat. hehehe....

Flight 1 am 29 April 2016.

Nervous je beg tak lepas naik cabin sebab kitaorang memang tak amik luggage langsung.

Lagi satu nervous kalau makanan kena tahan sebab Brahim's tu ada sambal bilis (kategori liquid). huhu....

Tapi tawakal sesangat. Brother belakang kitaorang bawak sardine 2 tin and baked beans 2 tin. Sardine tak lepas sebab high liquidity and terus masuk tong sampah tanpa belas ihsan T______T  terkejut aku....
Aku faham memang tanggungjawab pegawai tu demi keselamatan negara, cuma terkejuitt first time nampak depan mata...

28hb tu aku kerja full day - balik Seremban kejap untuk mandi - pecut ke KLIA takut lambat. So badan memang penat giler2... Rezeki aku dengan raihan dapat quite zone. So, aman giler tido.

Aku amik gambar ni sebab bosan tunggu sorang2. Biasalah yang paling jauh la yang paling  awal sampai. hahaha....
Aku tak add-on makanan sebab aku pasti yang aku mesti akan tidoq baik punya pasal mengantok sesangat... Tapi sementara tunggu budak2 ni sampai, habis jugak la 1/2 foot sandwich dekat Subway tu. hahahaha....


On the way ke Gate. Excited faces indeed!!


Kengkonon taknak bawak beg tarik sebab nak feeling backpackers. Hmm... jiwa tak kental oi. Sakit pinggang je lebih. hahaha

Oh ya, kebetulan sangat kakak aku balik from Melbourne 29hb 8am....So, cantik la aku tinggalkan kereta and bagi kunci kat Kak Huda. Lepas tu bergegas ke Gate P08


Ramainyaa orang~~
 
Dah lepas masuk Gate terus legaaaa giler.
 


Excited much!
 

Letak beg dalam 5-10 minit macam tu terus gone sampai Korea. hahaha... ngantok giler sejam before landing  baru aku bangun gi toilet semua....

Touchdown Gimhae International Airport jam 8am (waktu Korea) @ 5am (waktu Malaysia)

Immi kat sana tak strict macam Melbourne ituari. Alhamdulillah semua lancar aje....

Keluar je dari Arrival Gate tu terus berpinar-pinar tengok tulisan Hangul everywhere...

Nampak tak Busan Gimhae Light Rail Transit? Dari situ la kitaorang naik, tukar train dekat Sasang station before ke Haundae Beach.


Singgah 7Eleven jap. Aku beli banana milk, cable fon (cable aku masa tu dah nyawa2 ikan) and topup T-Money 10,000W

Kad T-Money tu Raihan yang provide. Dia beli dari trip ke Seoul dengan kawan2 dia.

Banana milk....Dap2.. Tapi kena minum time sejukla. Kalau tak sejuk dia punya manissss boleh potong kaki.
Cuaca masa tu 12 celcius. Memang sejuk tapi since ada matahari lagi, so still bearable.

Keluar je dari airport korang akan Nampak signboard ni. Terus dan kekanan untuk ke Light Rail


Comel je ahjushi a.k.a taxi driver kat sana. Sementara tunggu customer, diaorang main badminton, dam aji (
Laluan Light Rail

Entrance ke Light Rail.

T-Money
Masa touch T-Money dia dah directly tolak 1,200 won. Berhenti mana2 station pun tetap sama....
Kalau takde T-Money boleh beli dekat convenience store macam 7Eleven or mesin2 macam ni yang terdapat kat stesyen. Tak pasti berapa harga....
Hello Busan~~~ View dari dalam train
Dah sampai Sasang station, gerak ke Lane 2 and exit 203 Hauendae. Sebelum tu, jangan lupa amik train map dekat airport... Sangat2 membantu...

From train to metro

Muka tak mandi woi! haha

Jauhnya nak jalan ke Line 2
 

Ke arah Jangsan & Hauendae


Muka fresh after cuci muka dekat public toilet dia :)
 9.40am boarding ke Hauendae and sampai sana around 10.40am
Dah sampai Haeundae...yeay!!
 

Masa mendaki tangga ni aku bersyukur giler bawak Backpack. Sebab beban beg tu dua2 bahu rasa...huhu

After turun station Haeundae, kitaorang amik exit no.7..... Dari sini ke hotel hanya 10-15min jalan kaki :)

Dekat sini, hotel bersepah. Cuma tak pandai baca hangul aje. hehe... Hotel ni kitaorang booking dengan booking.com and bayar cash masa check-in...

Rezeki kitaorang dapat early check in jam 11.40am (waktu Korea).

Harga dekat booking.com 58,100 tapi add-on 1 person 10,000 jadi 68,100 @ RM237 untuk 1 malam (1 pax = RM79)

Bilik complete with bath tub, 2 queen size and free wifi
Bangunan pink tu la hotel kitaorang :)


Ketua rombongan register



Nampak tak getah paip kaler hijau tu? Itula pili bomba diaorang.





Toilet takde hose tapi tu semua boleh adjust...hehe

Since dah waktu lunch, kitaorang pun masak Samyang ramyun.


Sebenarnya ni adalah ala-ala mee goreng tapi aku boleh terlupa and campur everything. Jadi la ramyun sup.

Pedas giler tapi sedap and ketagih. Tu ciri2 berkuah pun dah pedas kau bayangkan kalau buat kering?
Ramyun WIP

Tadaaa....Makan dalam besen. Mintak mangkuk diaorang tak faham, so apa dia bagi bedal ajela...

Lepas makan, solat and off we go to Gwangalli Beach.
 
 
*Rate 1000won = RM3.48 
 

No comments:

Post a Comment

Hiking Fuji 2019 for the first time

Assalamualaikum.... Post kali ni panjang sikit sebab aku malas nak buat banyak2 part. 31 Ogos yang lepas, aku dan 10 lagi line up be...