Wednesday 9 March 2016

MELBOURNE Day 1 - Travelling Day

7 February, 1am
Aku masih busy pack and re-pack luggage especially makanan sebab nak strictly taknak over weight (walaupun still kena penalty jugak T___T)
 
Untuk makanan aje, 2 beg = approx. 10kg each
Satu beg Mak Ngah aku kirim untuk anak dia, satu beg lagi untuk aku dengan kakak aku....
 
Makanan banyak sebab akak aku dia nak stay sana lama. Pepandai la korang bajet based on berapa lama korang nak stay sana.
Makanan dia tak mahal kalau tak convert. haha...
 
Beg 1
 
Beg 1
 

Beg 1
 
Beg 1 - ini adalah rending pucuk ubi. Tak payah la bawak rending daging or serunding daging ke... nanti kena rampas sia2 aje.
 
Gambar terbalik. lantak laa..haha... Ini beg kitaorang - Beg 2
 

Beg 2- Sardin kena tinggal sebab berat *sobs*
 
Beg 2- Pelbagai jenis megi... Kat sana boleh jumpa megi tapi dalam AUD 2 satu cup. Bila convert tu, hmmmmm.....
 
Beg 2 - Biskut2 kakak aku yang bawak
 
Beg 2- Milo kena tinggal sebab aku ada terbaca ada kes kena rampas Milo 3 in 1. Dpd kena rampas dan rugii, better tinggalkan aje T__T
 
Beg 2 - Memang khas untuk makanan aje... Ni kakak aku yang pack. Tapi bila QC datang (aku lettew), tukar masuk beg lain sebab beg ni saje (kosong) dah 3kg. kau rasa?? huhu
 
Lepas siap2 kemas, tido2 ayam je. Bangun subuh terus siap2, singgah rumah Mak Ngah dulu, gi tapau nasi lemak ayam gorengberempah, pastu terus ke KLIA2. International flight kena standby atleast 4hours before departure. Sebab nak check-in bag memang hazabedah betul.... Orang sangattt ramai T__T


2 orang adik lelaki hantar. Beg macamkan nak pindah terus sana..hehe

Lepas drama check-in selesai (aku dah cerita dekat Melbourne Day 0), kitaorang cari port kosong near International Departure Gate and breakfast kenyang2....
 
 
On the way ke Gate P6... Jauh giler dengan beg berat lagi. Asal ada escalator je aku naik. hahaha... penat nak jalan kaki...
 

Nama dekat tiket aku lupa nak tukar. Nama kena sama macam passport ya supaya senang pegawai check-in nak verify...

Size Malaysia besar sikit je daripada size Victoria.

1.20pm depart. Alhamdulillah takde delay, cuaca pun baik.
Rezeki aku dapat quiet zone. Kakak aku dapat seat belakang2...
Aku tak sedar bila aku tido. Yang pasti aku terjaga time makanan sampai, makan jap pastu terus tak sedarkan diri.... huhu...
Mungkin sebab tak cukup tido malam tu.

2,3 kali terjaga jugak tapi tido balik sebab flight AA bosan takde entertainment.

Dalam flight jugak Cabin Crew provide Declaration Form. Pretty standard macam masa aku gi Bangkok - nama, address etc etc...

Touchdown airport Melbourne 8 jam kemudian @ 12.20 pagi waktu tempatan (Malaysia - 9pm)

Bila terjaga je aku baca 'rabbi yassir wala tuassir' untuk mudahkan urusan kat sana. Melalui hasil gugel, Immi Melbourne antara yang strict. Takutt...

Dekat Immi, jumpa pegawai tu berdua. So dia tau la yang kitaorang travel berdua. Kalau Nampak travel sorang takut dia suspect macam2 pulak...
Pegawai tu Tanya basic question - buat apa kat sini, datang dengan siapa, stay dekat mana, berapa lama nak stay etc.

After immi, gi amik luggage pulak. Dekat kawasan luggage, kena tahan dengan pegawai diaorang dan dia suruh declare bawak makanan apa....
Nasib baik dah siap2 buat list... 1 beg 1 list, so ada 2 list la...
Lepas tu dia Tanya ada bawak biji benih ke. Kitaorang ada bawak barli tapi confuse tu kira biji benih ke apa. hahahaha...bodoh sangat rasa time tu.
Just cakap barli for tea dan dia faham - dia chop and sign - pastu lepas....

Ingat dah lepas habis la,
Sekali kena beratur lagi untuk keluar border.
Pegawai tu tengok declaration form, angguk2 lepas tu dia lepaskan kitaorang...
Aku tengok ada yang dia tahan dan suruh scan beg... seramm..haha...

Lepas tu jalan depan sikit tengok eh, dah keluar? hahaha...
Lega toksah cakap la weii...
Yela, banyak kot kitaorang baca pasal kena tahan la, anjing besar la, macam2...

Dalam airport before Immi and amik beg

Keluar je, connect wifi pastu terus contact adik kitaorang kat sana....
5 min lepas tu, Nampak cousin kitaorang...

From airport to Caravan Park dalam 2 jam. 80km/h je speed highway. Kalau ikut Malaysia punya speed (110-140km/j) sejam dah boleh sampai kot. hehehe....

Kat sana speed trap banyak giler dan sebagai bukan warganegara, janganla buat pasal nak langgar undang2 depa.

Diaorang takde toll booth. Tapi tol tetap ada. Adik aku cakap, dia akan amik gmbr kereta dan tunggu jela surat sampai berapa tol kena bayar...

Excited! Sejukk giler kat luar time ni walaupun aku dah pakai 2 lapis....

No comments:

Post a Comment

Hiking Fuji 2019 for the first time

Assalamualaikum.... Post kali ni panjang sikit sebab aku malas nak buat banyak2 part. 31 Ogos yang lepas, aku dan 10 lagi line up be...